الصـــــلاح
عزيزى الزائر / عزيزتى الزائرة ... سلام الرب يسوع معكم :- يرجى التكرم بتسجيل الدخول اذا كنت عضو معنا او التسجيل ان لم تكن عضو وترغب فى الانضمام الى أسرة المنتدى/ نتشرف بتسجيلك معنا

بحـث
 
 

نتائج البحث
 


Rechercher بحث متقدم

حمل تولبار الصلاح
toolbar powered by Conduit
تابعونا على الفيس وتويتر
FacebookTwitter
المواضيع الأخيرة
» قصة الملائكة يكتبون
الثلاثاء أكتوبر 11, 2016 4:39 pm من طرف aziz sabbah

» قصة للقديسفيليبو نيري
الثلاثاء أكتوبر 11, 2016 4:35 pm من طرف aziz sabbah

» كتب كاثوليكية متفرقة بصيغة الوورد وال بي دي اف
السبت أكتوبر 01, 2016 3:02 pm من طرف rady massry

» قوعد السعادة السبعة
الأربعاء سبتمبر 21, 2016 8:55 pm من طرف aziz sabbah

» هل انت مسيحي حقيقي
الأربعاء سبتمبر 21, 2016 8:37 pm من طرف aziz sabbah

» لماذا نقبل يد الكاهن
الأربعاء سبتمبر 21, 2016 7:50 pm من طرف aziz sabbah

» عيد مريم البتول
الخميس سبتمبر 08, 2016 7:57 pm من طرف aziz sabbah

» كل المزامير مرتلة بصوت الاب منصول لبكي
الأحد سبتمبر 04, 2016 12:34 am من طرف andoona

» دموع التوبة
الثلاثاء أغسطس 23, 2016 2:38 pm من طرف aziz sabbah

» عيد قلب مريم الطاهر
الإثنين أغسطس 22, 2016 8:28 pm من طرف aziz sabbah

» قصة اليوم
السبت أغسطس 20, 2016 8:00 pm من طرف aziz sabbah

» صلاة ليسوع المسيح
السبت أغسطس 13, 2016 4:32 pm من طرف خليل ميخائيل طربيه

زوار المنتدى
تدفق ال RSS


Yahoo! 
MSN 
AOL 
Netvibes 
Bloglines 


تسجيل صفحاتك المفضلة في مواقع خارجية

تسجيل صفحاتك المفضلة في مواقع خارجية Delicious  تسجيل صفحاتك المفضلة في مواقع خارجية Slashdot  تسجيل صفحاتك المفضلة في مواقع خارجية Furl  تسجيل صفحاتك المفضلة في مواقع خارجية Yahoo  تسجيل صفحاتك المفضلة في مواقع خارجية Google  

قم بحفض و مشاطرة الرابط الصلاح على موقع حفض الصفحات

قم بحفض و مشاطرة الرابط الصـــــلاح على موقع حفض الصفحات


جميع الحقوق محفوظة لـ{الصلاح}
 Powered ELSALAH ®{elsalah.forumotion.com}
حقوق الطبع والنشر©2011 - 2010

يوميات الأستاذ عبد ربه المسلم في مصر المسيحية 5

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل

يوميات الأستاذ عبد ربه المسلم في مصر المسيحية 5

مُساهمة من طرف fr lukas rasmi في الجمعة نوفمبر 26, 2010 11:58 am

يوميات الاستاذ عبد ربه المسلم فى مصر المسيحيه ( الجزء الخامس )
منقول من موقع منتدى الحوار
تخيل يا عبد ربه يا مسلم لو الاحداث دى حصلتلك فى يوم ايه هايكون شعورك


انهارده الاستاذ عبد ربه حصلت معاه مشكله لا على البال ولا على الخاطر وبسببها الراجل مارحش شغله واتعطل طول اليوم ونفسيته بقت من سيىء لاسوأ ربنا يكون معاه
تعالو نشوف حصل


الاستاذ عبد ربه كان نايم فى امانه الله وفى عز ما هو نايم كالعاده على الساعه خمسه صباحا يصحى مفزوع على صوت ميكرفونات الكنيسه وهى مشغله قداسات بصوت عالى وبعد تقريبا نص ساعه برضو بداْ القسيس اللى صوته زى صوت الفنان عباس فارس يقول بصوت مزعج جدا كير يالاى سون كيريالاى سون يارب ارحم يارب ارحم يلا نصلى يلا نصلى طبعا الاستاذ عبد ربه قام مفزوع وماعرفش ينام لغايه ما جه ميعاد شغله قام ياخد الدوش بتاعه لقى مدام عبد ربه بتقوله ماتننساش تعدى على السجل المدنى عشان تستلم البطاقه بتاعتك الجديده قبل ماتروح على الشغل عشان تقبض المرتب انهارده البيت محتاج فلوس

المهم الاستاذ عبد ربه قام بسرعه ونزل عشان يروح السجل المدنى عشان يلحق الشغل
وبالفعل وصل السجل ووقف على شباك تسليم البطاقه واستلم بطاقته الجديده شكلها حلو وجميل
بس المفجاْة اللى كانت لا على البال ولا على الخاطر انه لقى بدل الديانه بتاعته فى البطاقه مسلم لقاها مسيحى نادى على الموظف وقاله يا استاذ انا مسلم وبطاقتى القديمه بتقول كده ازاى كاتبين هنا مسيحى فى البطاقه الجديده
رد عليه الموظف وقاله ماعرفش يا استاذ خش على الموظف المسئول الاستاذ فيكتور



دخل الاستاذ عبد ربه للموظف المسئول اللى اسمه الاستاذ فيكتور وبيشتكيله ان بطاقته مكتوب فيه مسيحى وهو مسلم
بصله الاستاذ فيكتور وبرق وقاله بصوت جش كده وهو قرفان منه وايه يعنى انك مسيحى؟ المسيحيه الدين الحق مش كفايه ان احنا رقيناك من مسلم كافر الى مسيحى ؟
رد عليه الاستاذ عبد ربه وقاله يا استاذ انا ماقولتش حاجه انا ديانتى مسلم وعاوزها تتكتب مسلم
الاستاذ فيكتور قاله يا سيدى خليك زى مانت احنا غالطانين احنا كنا عاوزين نعمل فيك خير ونخليك مسيحى خد بطاقتك وامشى لغايه ما ييجى الموظف المسئول هو حاليا بيصيف لما يرجع من المصيف


مشى الاستاذ عبد ربه وراح شغله وجه ميعاد صرف الرواتب وطبعا اللى بيقبض المرتب الاستاذ جرجس رئيس المكتب
وطبعا الاستاذ عبد ربه ادى البطاقه للاستاذ جرجس عشان يقبض المرتب بتاعه وبيبص الاستاذ جرجس لقى خانه الديانه بتاعه الاستاذ عبد ربه مسيحى وهاص وظاط وحدث هرج ومرج فى المكتب ونادى الاستاذ جرجس لكل الموظفين وفضل يقول هللويا هللويا تعالو باركو يا اخوه للاستاذ عبد ربه عرفه الدين الحق وبقى مسيحى


المكتب بقى هرج ومرج والستات تزغرد والرجاله يهللو ويقولو مبروك يا عبد ربه الف مبروك انك بقيت اخونا فى المسيحيه ورفعو عبد ربه على الاعناق ولفو بيه مبنى الشغل كله وهما بيقولو هللويا هللويا الاستاذ عبد ربه بقى مسيحى وعرف الدين الحق والصوت وصل للشارع والشارع اتملى والناس تسال فيه ايه يا اخوه يقولو واحد كان مسلم كافر والحمد لله بقى مسيحى والدنيا اتقلبت لدرجه ان الامن خاف احسن يحصل مشكله وييجى اى حد من اقارب عبد ربه يعتدى عليه لاسمح الله ولا حاجه

الاستاذ عبد ربه اترعب وحس انه فى ورطه سبحان من يخلصه منها وعشان كده استسلم للاحداث لانه عارف ان الدين المسيحى فيه حد الرده وممكن لو قال لا دلوقتى المسيحيين يقتلوه ويبقى راح فطيس فقال بس انفد بجلدى من هنا وبعد ما اروح البيت اشوف هاعمل ايه وبالفعل الدنيا لما هديت الامن ركب الاستاذ عبد ربه عربيه الشرطه ووصلته لغايه البيت خوفا على حياته

طبعا روح البيت لمراته واولاده مرعوب ووشه اصفر من اللى حصله انهارده فى الشغل ومراته لاحظت عليه وقالتله مالك يا عبد ربه وشك اصفر كده ليه ومش على بعضك وايه عربيه الشرطه اللى جيباك دى اوعى تكون اتخانقت ولا عملت حاجه
قالها ياريت - انا فى ورطه سبحان من يخلصنى منها ومش عارف هاعمل ايه
قالتله مالك يا راجل
قالها الموظف غلط وكتبلى فى خانه الديانه مسيحى بدل مسلم والشغل عرف وافتكرو انى بقيت مسيحى والدنيا كانت مقلوبه وانا لما شوفت كده خفت اتكلم احسن ينفذو فيا حد الرده ويقتلونى
قالت يا نهار اسود طيب وهانعمل ايه
قالها مش عارف اصل الحكومه والامن معاهم ولو حصل شىء الحكومه هاتقف معاهم ولو حد قتلنى كل اللى هاتعمله الحكومه انها هاتطلع بيان ان واحد مجنون ومتخلف عقليا هو اللى قتلنى وخلاص يلا لمى الشنط احنا نروح عند اهلى نستخبى


طبعا الاستاذ عبد ربه لم شنطه واخد اولاده وهرب وراح عند اهله فى البلد وعدى يومين ومارحش الشغل راحو زمايله فى الشغل المسيحيين قالو يبقى الاستاذ عبد ربه اتخطف وخطفوه المسلمين الكفره
وراحو عملو بلاغ فى القسم

والصحافه اخدت خبر وبدات تكتب عن خطف الاستاذ عبد ربه من قبل المسلمين بعد ما بقى مسيحى وبدات المظاهرات تبقى فى الشوارع من المسيحيين تهدد انه لو ماظهرش عبد ربه الدنيا هاتولع وهايحرقو الجوامع وهايولعو فى كل املاك المسلمين وبدات الصحف تكتب على قصص عن الاشخاص اللى كان ليهم الفضل فى تحول عبد ربه للمسيحيه وهما اللى اقنعوه
والقنوات الفضائيه تستضيف الاستاذ جرجس رئيسه فى العمل وهو بيقول ان الاستاذ عبد ربه مسيحى بقاله سنتين وحافظ نص الانجيل وكان دايما يقعد يرنم ويصلى معانا فى الشغل وبيروح معنا الكنيسه
ومكريفونات الكنايس تقول باعلى صوت احنا معاك يا عبد ربه ومش هانسيبك للمسلمين يقتلوك ويعذبوك ونقابه الصحفيين تصدر بيانات على ان الحكومه تترك الاستاذ عبد ربه وهو فى التعذيب من قبل المسلمين ولصقت الاعلانات فوق الجدران مكتوب عليها انقذو عبد ربه من يدى المسلمين وتوترت العلاقه بين الدول الاسلاميه ومصر والدول الاسلاميه هددت ان تسحب السفير من مصر اذا لم يظهر عبد ربه ووقفت الاشغال وتوقفت المصالح وازدحمت الشوارع بالمظاهرات واصبحت مصر لا يوجد بها اى حديث الا حديث عبد ربه الذى صار مسيحى والمسلمين خطفوه


طبعا المسكين بقى فى ورطه ومش عارف يعمل ايه لو ظهر وقال ان مسلم المسيحيين هايقتلوه لانه بكده بقى مرتد ولو سكت الدنيا هاتولع بره والمسيحيين هايولعو فى الاخضر واليابس وبعدها قرر الاستاذ عبد ربه انه يصور نفسه فيديو ويحكى حكايته وبالفعل عمل كده والفيدو اتوزع وفى خلال ساعه الدنيا كلها شاهدته ولكن هيهات ثم هيهات المسيحيين كانت شروطهم انهم يشوفو عبد ربه بنفسهم لانه الفيديو ده اما مفبرك او تحت التهديد واحتمال كمان يكون ده دوبلير ويكون عبد ربه اتقتل


السؤال هنا للقراء -- ما الحل ليعود الاستاذ عبد ربه يعيش حياته الطبيعيه فى وسط هذا الجو وبعد هذه الاحداث



fr lukas rasmi
عضو مميز
عضو مميز


الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة


 
صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى